تصویری از موزه ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی

در شمال غربی شهر رفسنجان، بین میدان بسیج و میدان آیت الله هاشمی رفسنجانی، مجموعه منحصر به فردی با مساحت ۳۵ هزار مترمربع در سه طبقه با كاربری های مختلفی چون اسناد، پژوهشكده، اداری، مسجد، كتابخانه، رستوران، آمفی تئاتر و موزه گرانبهایی كه تماشاگه تاریخ گذشته و معاصر ایران محسوب می شود، قرار گرفته است.
ساختمان این موزه كه از آثار فاخر معماری معاصر است از تركیب یك كره عظیم بتنی توخالی (به قطر ۳۰ متر) در داخل یك مكعب (كه نمای خارج ساختمان است) تشكیل‌ شده است این كره در داخل، كار نورگیر اصلی را انجام می ‌دهد و در بخش فوقانی جلوه‌ای از گنبد را تداعی می ‌كند.
این موزه دارای هشت گالری است و بنام غرفه‌ دوران كهن، دوران معاصر، دوران ریاست مجلس و ریاست جمهوری، دوران سازندگی ، غرفه شهداء، رفسنجان شناسی، مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نام گذاری شده اند.

موزه ریاست جمهوری رفسنجان در سال ۱۳۷۰ توسط شهوند یوسفی‌زاده و (بعدها شرکت مهندسین مشاور آرشیکام) طراحی شد و در سال ۱۳۷۸ توسط سید محمد خاتمی افتتاح گردید.

کاربری اصلی بنا و طراحی اولیه آن بر مبنای محلی برای نگهداری از هدایای دوران ریاست جمهوری علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی بود که در حال حاضر به جهت نبود ابنیه و فضای معادل در شهر رفسنجان، بیشتر به کتابخانه اصلی شهر و محل تجمع دانشجویان تبدیل گردیده‌است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *