به گزارش رفسنجان سلام محمدمهدی اردبیلی مدیر اسبق مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در این آیین افتتاحیه اظهار کرد: صنعت مس در سرچشمه یکی از صنایع بزرگ در کشور است که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت داشت و به وسیله آمریکایی ها مدیریت می شد.

وی در ادامه گفت: در آن زمان هر قطعه که خراب میشد با قطعه دیگری عوض میشد. ما سیستم تعویض را به سیستم تعمیر تبدیل کردیم.

وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی آمریکایی ها که از ایران بیرون رانده شدند موقع رفتن بر دیوارهای شهر مس سرچشمه به زبان انگلیسی نوشتند که ما برمی گردیم و این صنعت را راه اندازی می کنیم.

وی تصریح کرد: آن‌ها معتقد بودند ایرانی‌ها بدون دانش آمریکایی ها هرگز نخواهند این صنعت را راه اندازی کنند، امّا با دانش مهندسان داخلی و آمادگی کارخانه ذوب آهن اصفهان توانستیم اولین انفجار معدن مس را در سرچشمه بعد از پیروزی انقلاب رقم بزنیم و بعد از آن کارخانه تغلیظ و کارخانه ذوب را راه اندازی کردیم.

اردبیلی در ادامه گفت: در همان سال های ابتدایی با استفاده از دانش بنیان‌ها توانستیم مشخصات فنی سیستم موجود در تجهیزات و ماشین آلات مس سرچشمه که کاملاً وابسته به آمریکا بود را ثبت کنیم و با راه اندازی کارگاه های ریخته گری و فلزی از دانش کارخانه ذوب آهن اصفهان، تجهیزات و قطعات مورد نیاز صنعت مس را در داخل بومی سازی کنیم و از وابستگی به بیگانگان رهایی یابیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *